امام رضا(ع)
ابو الحسن على بن موسى(ع)ملقب به«رضا»امام هشتم از ائمه اثنى عشر(ع)و
دهمين معصوم از چهارده معصوم(ع)است .
سال تولد آن حضرت را 148 و 153 ه.ق. و ماه تولد ايشان را ذو الحجه و ذو
القعده و ربيع الاول گفتهاند و مشهور آن است كه روز تولد آن حضرت
يازدهم ذو القعده بوده است.
كنيه آن حضرت ابو الحسن بوده است و چون حضرت امير(ع)نيز مكنى به ابو
الحسن بودهاند حضرت رضا(ع)را ابو الحسن ثانى گفتهاند.مشهورترين لقب
ايشان«رضا»بوده است كه بنا بر روايتى در عيون اخبار الرضا(13/1)علت
ملقب بودن آن حضرت به«رضا»اين بوده است كه«رضي به المخالفون من أعدائه
كما رضي به الموافقون من أوليائه و لم يكن ذلك لأحد من آبائه
عليهمالسلام فلذلك سمي من بينهم بالرضا...»يعنى هم دشمنان مخالف و هم
دوستان موافق به(ولايت عهد او)رضايت دادند و چنين چيزى براى هيچيك از
پدران او دست نداده بود، از اين رو در ميان ايشان تنها او
به«رضا»ناميده شد.اما به روايت طبرى(وقايع سال 201)مأمون آن حضرت
را«الرضى من آل محمد»ناميد و صدوق هم بنا بر روايتى ديگر در عيون اخبار
الرضا(147/2)چنين گفته است.
بايد متذكر شد كه داعيان و مبلغان بنى عباس در اواخر عهد بنى اميه مردم
را دعوت مىكردند كه با«رضا از آل محمد»بيعت كنند، يعنى بىآنكه از كسى
نام ببرند مىگفتند چون خلافت بنى اميه درست نيست بايد به كسى از
خاندان محمد(ص)كه مورد رضايت همه باشد بيعت كنند.بنى عباس با حكومت آل
على مخالف بودند ولى چون مأمون كه خود از بنى عباس بود حضرت رضا(ع)را
به ولايتعهدى برگزيد، همه از مخالف و موافق به او راضى شدند و
مصداق«رضا من آل محمد»در حق آن حضرت صادق آمد و به آن لقب موسوم و
مشهور شد.
مادر آن حضرت ام ولد بود.(كنيزى بود كه از مولاى خود فرزند آورده
بود.)درباره نام و زادگاه مادر آن حضرت اختلاف است و به اغلب احتمالات
از مردم شمال آفريقا يا مغرب مراكش بوده است.
در كتب معتبر، از جمله در عيون اخبار الرضا، نصوص و دلايل امامت آن
حضرت مذكور است و در همين كتاب(23/1 به بعد)وصيت نامه مفصلى از حضرت
امام موسى كاظم(ع)مندرج است.
پس از آنكه محمد امين در بغداد كشته شد و خلافت در خراسان بر مأمون
مسلم گرديد، مأمون تصميم گرفت تا خلافت را پس از خود به كسى كه غير از
خاندان بنىعباس باشد بسپارد و پس از تحقيق و بررسى در احوال علويان
كسى را شايستهتر و برازندهتر از على بن موسى بن جعفر(ع)نديد و از اين
رو كس فرستاد و او را از مدينه به خراسان فرا خواند.
درباره علت اين تصميم مطالبى گفته شده است و از جمله بنا بر خبرى در
عيون اخبار الرضا از قول مأمون نقل شده است كه گويا هنگامى كه امين خود
را در بغداد خليفه خواند و بسيارى از نقاط شرق عالم اسلام بر مأمون
عاصى شدند، مأمون عهد و نذر كرد كه اگر بر مشكلات فائق آيد خلافت را در
محلى قرار دهد كه خداوند قرار داده است و چون بر برادرش غالب آمد و به
خلافت رسيد كسى را سزاوارتر از على بن موسى(ع)نديد و او را از مدينه
بخواست و ولايت عهدى خود را به او تفويض كرد.
اين مطلب درست به نظر نمىرسد، زيرا مستلزم آن است كه مأمون شيعه باشد
و امامان را تا حضرت رضا قبول داشته باشد و گرنه«قرار دادن خلافت در
محلى كه خداوند قرار داده است»معنى ندارد.اما اگر هم مأمون ارادتى به
حضرت امير(ع)و بعضى از اهل بيت داشته است دليل تشيع او به معنى دقيق
كلمه(امام واقعى دانستن حضرت رضا)نمىشود.علاوه بر اين اگر مأمون خود
را سزاوار خلافت نمىدانست دليلى نداشت كه با امين بر سر خلافت بجنگد و
خود را امير المؤمنين بخواند.
بعضى گفتهاند فضل بن سهل ذو الرياستين كه در حكم وزير مأمون بود او را
بر اين كار واداشت.اما بايد ديد كه چه علتى موجب گرديد تا فضل بن سهل
مأمون را بر اين كار وابدارد؟
به احتمال قوى دلايل فضل و مأمون در انتصاب حضرت رضا(ع)به ولايتعهدى
سياسى بوده است، زيرا پس از قتل امين اوضاع عراق و شام سخت آشفته بود و
در ميان بنى عباس فرد برجستهاى كه مورد قبول و رضايت همگان باشد وجود
نداشت و مأمون با همه لياقت و شخصيت سياسى در عراق ناشناخته بود.در يمن
و كوفه و بصره و بغداد و ايران عامه مردم از زمان منصور به بعد آن
انتظارى را كه از خلافت بنى عباس داشتند برآورده نديدند، زيرا مردم
تشنه عدل و داد و اسلام واقعى بودند.از اين رو چشمها و دلها نگران و
منتظر خاندان امام على(ع)بودند و اميدها و آرزوهاى خود را به افراد
برجسته و متقى اين خاندان بسته بودند.
فضل و مأمون با شم سياسى خود از مشاهده اوضاع نابسامان شهرهاى مهم و
شورش مردم(مانند قيام ابو السرايا در كوفه و علوى ديگر در يمن)به اين
نكته پى برده بودند و مىخواستند با انتخاب فرد برجسته و ممتازى از
خاندان على به ولايتعهدى رضايت مردم را به خود جلب كنند و پايههاى
خلافت مأمون را مستحكم سازند به همين جهت مأمون در سال 200 ه.ق. بنا به
گفته طبرى رجاء بن ابى الضحاك و فرناس خادم(در بعضى روايات شيعه ياسر
خادم)را به مدينه فرستاد تا على بن موسى بن جعفر(ع)و محمد بن جعفر عم
حضرت رضا(ع) را به خراسان ببرند.
رجاء بن ابى الضحاك، خويش نزديك فضل بن سهل بود و همين امر شايد مؤيد
اين مطلب باشد كه فضل بن سهل در كار ولايتعهدى حضرت رضا(ع)دخالت داشته
است.
در روايات شيعه آمده است كه مأمون به حضرت رضا نوشت تا از راه بصره و
اهواز و فارس به خراسان برود نه از راه كوفه و قم و دليل اين امر را
كثرت شيعيان در كوفه و قم ذكر كردهاند، زيرا مأمون مىترسيد كه شيعيان
كوفه و قم به دور آن حضرت جمع شوند.اين مؤيد آن است كه عامل فرا خواندن
حضرت رضا به خراسان عاملى سياسى بوده است و مأمون مىترسيده است كه
كثرت شيعيان در كوفه يا قم سبب شود كه آن حضرت را به خلافت بردارند و
رشته كار بكلى از دست مأمون خارج گردد.
مشهور است كه به هنگام ورود حضرت رضا(ع)به نيشابور طالبان علم و محدثان
دور محفه آن حضرت كه بر استرى نهاده شده بود جمع شدند و از ايشان
خواستند كه حديثى بر آنها املا فرمايد.حضرت حديثى بطور مسلسل از آباء
طاهرين خود از رسول اللّه(ص)و جبرئيل از قول خداوند روايت كرد كه«كلمة
لا إله إلا اللّه حصني و من دخل حصني أمن من عذابي»يعنى كلمه توحيد يا
لا اله الا اللّه حصار و باروى مستحكم من است و هر كه به درون حصار من
رفت از عذاب من در امان ماند.اين حديث به جهت مسلسل بودن آن از ائمه
اطهار(ع)تا حضرت رسول(ص)به«سلسلة الذهب»معروف شده است.
درباره اينكه چرا آن حضرت اين حديث را املا فرمود بايد گفت كه اين نوعى
دعوت به وحدت كلمه و اتفاق بوده است زيرا اساس اسلام و مدخل آن اين
كلمه است كه معتقدان به خود را از هر گونه تشويش و عذابى در امان
مىدارد و مسلمانان بايد با توجه به آن در درون حصار و باروى اسلام از
اختلاف كلمه بپرهيزند و مدافع آن حصن در برابر مهاجم خارجى باشند و از
دشمنى و مخالفت بر سر مسائل فرعى دورى گزينند.
حضرت در نيشابور در محلهاى به نام بلاشاباد نزول فرمود و از آنجا به
توس و از توس به سرخس و از سرخس به مرو كه اقامتگاه مأمون بود رفت.به
روايت عيون اخبار الرضا(149/2)مأمون نخست به آن حضرت پيشنهاد كرد كه
خود خلافت را قبول كند و چون آن حضرت امتناع فرمودند و در اين باب
مخاطبات زياد ميان ايشان رد و بدل گرديد سرانجام پس از دو ماه اصرار و
امتناع ناچار ولايتعهدى را پذيرفت به اين شرط كه از امر و نهى و حكم و
قضا دور باشد و چيزى را تغيير ندهد.
علت مقاومت امام اين بود كه اوضاع را پيش بينى مىكرد و بر او مسلم بود
عشيره عباسى و رجال دولت كه عادت به لا ابالىگرى و درازدستى عهد هارون
الرشيد كردهاند زير بار حق نخواهند رفت و او قادر به اجراى قوانين
الهى نخواهد بود.مأمون پس از آنكه آن حضرت ولايتعهدى را پذيرفت امر كرد
تا لباس سياه كه شعار عباسيان بود ترك شود و درباريان و فرماندهان و
سپاهيان و بنى هاشم همه لباس سبز كه شعار علويان بود بپوشند.خود نيز
جامه سبز پوشيد و نام امام را زينت بخش درهم و دينار نمود و مقرر داشت
كه در همه بلاد اسلام بر منابر خطبه بنام امام خوانده شود و اين به
روايت طبرى روز سه شنبه دوم رمضان سال 201 ه.ق. بود.
على بن عيسى اربلى مؤلف كشف الغمه عهدى را كه مأمون ظاهرا درباره
ولايتعهدى امام رضا(ع)نوشته بود و ملاحظاتى را كه حضرت رضا(ع)در ميان
سطور آن عهد نامه و در پشت آن مرقوم فرموده بودند در سال 670 ه.ق. در
دست يكى از«قوام»(خادمان مشهد و قبر آن حضرت)ديده و صورت آن را در همان
كتاب كشف الغمه آورده است.
تحقيق درباره صحت و اصالت اين عهد بصورتى كه در كتاب مذكور آمده است
مجالى ديگر مىخواهد و در اينجا فرض صحت و اصالت آن است و از مطالعه آن
نتيجه مىشود كه آنچه در بعضى كتب ادعا شده است كه مأمون شيعى بوده است
و در مطالب گذشته نيز به آن اشاره شد صحت ندارد زيرا مأمون در اين عهد
نامه از مقام خلافت به گونهاى تعبير مىكند كه با عقايد اهل سنت مطابق
است.
مأمون در اين عهد نامه به سخن عمر استناد مىجويد و همچنين خلافت خود
را مستند به شرع و قانون مىداند.همچنين در اين عهدنامه مأمون علت
انتخاب آن حضرت را به ولايت عهدى علم و فضل و ورع و تقواى او مىداند
نه آنچه شيعيان معتقدند كه او خليفه و امام بحق و برگزيده از جانب خدا
و منصوص از سوى پدر و اجداد خويش است.همچنين در اين عهدنامه به صراحت
آمده است كه ملقب شدن آن حضرت به«رضا»از جانب خود مأمون بوده است.
حضرت رضا(ع)به موجب آنچه مؤلف كشف الغمه آورده است در پشت اين عهدنامه
قبول خود را اعلام فرموده است اما بقاى خود را پس از مأمون و وصول خود
را به مقام خلافت با ترديد و شك تلقى كرده است.البته آن حضرت هم به نور
امامت و هم با روشن بينى خاصى كه از اوضاع و احوال سياسى زمان خود داشت
مىدانست كه اين كار به آخر نخواهد رسيد و بنى عباس و مخالفان خاندان
امام على(ع)بهر طريقى كه باشد با آن مخالفت خواهند كرد.
اما آنچه شخص را به تأمل وا مىدارد اين است كه در آن جا گويا حضرت رضا
مرقوم فرموده بود: «الجامعة و الجفر يدلان على ضد ذلك و ما أدري ما
يفعل بي و لا بكم»يعنى: جامعه و جفر بر خلاف اين دلالت دارند(يعنى
دلالت دارند بر اينكه اين امر خلافت به من نخواهد رسيد)و من نمىدانم
بر سر من و شما چه خواهد آمد يا با من و با شما چه خواهند كرد.
درباره جفر و جامعه و ماهيت آن نمىتوان سخنى گفت و شكى هم نيست كه
امام(ع)با ارشاد و هدايت الهى از غيب و آينده مىتواند آگاه باشد.اما
اينكه حضرت در سندى رسمى و پشت فرمان مأمون از جفر و جامعه سخن بگويد
محل ترديد است زيرا مأمون و اطرافيان او به جفر و جامعهاى كه مخصوص
امامان شيعه باشد كه به وسيله آن از سر غيب آگاه گردند اعتقادى نداشتند
و بعيد است كه حضرت رضا(ع)در پشت عهدنامه مأمون چنين چيزى مرقوم
بفرمايند.
تاريخ عهد نامه مذكور روز دوشنبه 7 رمضان سال 201 ه.ق. است و چنانكه
گفتيم طبرى روز انتخاب حضرت را به ولايت عهدى سه شنبه 2 رمضان سال
مذكور مىداند و اگر سه شنبه 2 رمضان باشد روز هفتم ماه رمضان يك شنبه
مىشود نه دوشنبه.اما اختلاف يك روز را مىتوان به اختلاف در رؤيت هلال
منسوب داشت.
صدوق در عيون اخبار الرضا(154/2 به بعد)نسخه سند ديگرى از حضرت
رضا(ع)به نام نسخه كتاب الحباء و الشرط كه تاريخ آن نيز همان دوشنبه 7
رمضان سال 201 ه.ق. است نقل كرده است و در آن تصريح شده است كه اين روز
همان روزى است كه مأمون آن حضرت را وليعهد خود كرده و مردم را به
پوشيدن لباس سبز واداشته است.صدوق خود اين نسخه را كه حضرت درباره فضل
بن سهل و برادرش حسن بن سهل به عمال و كارداران نوشته، ديده است و به
قول خودش آن را از كسى«روايت»نكرده است.
اين نامه مقدمهاى دارد كه به قلم حضرت رضا(ع)است و پس از آن اصل نسخه
حباء و الشرط مىآيد كه بنا بفرموده حضرت شامل سه باب است: باب اول در
شرح آثار و اعمال فضل بن سهل است كه چگونه مأمون را در وصول به خلافت
يارى داد و ابو السرايا و شورشيان ديگر را سركوب كرد و طبرستان، ديلم،
كامل، غرچستان، غور، كياك، تغزغز، ارمنستان، حجاز، سرير، خزر و مغرب را
رام ساخت. باب دوم درباره پاداشهايى است كه مأمون در برابر اين خدمات
در حق او برقرار كرده است و باب سوم درباره چشم پوشى فضل از اين
پاداشها است.مأمون اين امر را پذيرفته و به فضل اختيار داده است كه هر
كارى را كه نمىخواهد نكند و به اصطلاح اين نامه او را«مزاح
العله»ساخته است.
صدوق در عيون اخبار الرضا از ابو على حسين بن احمد سلامى مؤلف اخبار
خراسان(كه فعلا در دست نيست)نقل مىكند كه ولايت عهدى حضرت رضا به
اشاره و توصيه فضل بن سهل بوده است و چون اين خبر به بغداد رسيد خاندان
بنى عباس را خوش نيامد و مأمون را خلع كردند و با ابراهيم بن المهدى كه
موسيقيدان و عود نواز بود بيعت كردند و چون مأمون اين خبر را شنيد
دريافت كه فضل بن سهل رأى ناصوابى در پيش او گذاشته است.پس، از مرو
بيرون آمد و راهى بغداد شد و چون به سرخس رسيد فضل ناگهان در حمام كشته
شد و قاتل او غالب، دايى مأمون بود.بعد مأمون حضرت را در حال بيمارى كه
بر او عارض شده بود مسموم ساخت و آن حضرت در اثر آن سم وفات يافت و در
سناباد توس در كنار قبر هارون مدفون گرديد.اين واقعه در صفر سال 203
ه.ق. اتفاق افتاد.
صدوق پس از نقل اين خبر از كتاب اخبار خراسان، آن را نادرست مىداند و
مىگويد(چنانكه قبلا ذكر شد)مأمون خود، آن حضرت را وليعهد كرد و فضل بن
سهل چون از پروردگان آل برمك بود با حضرت رضا(ع)دشمن بود.
اينكه فضل بن سهل از آغاز دشمن حضرت رضا(ع)باشد محل ترديد است و چنانكه
اشاره شد ظاهرا فضل بن سهل در ولايت عهدى حضرت رضا(ع)مؤثر بوده است.اما
گويا پس از انتخاب آن حضرت به ولايت عهدى وقايعى روى داده است كه منجر
به مخالفت فضل با حضرت رضا(ع)شده است.
روايتى در عيون اخبار الرضا(167/2)هست كه به موجب آن فضل بن سهل با
هشام بن ابراهيم نزد حضرت رضا رفتند و خواستند براى قتل مأمون و رساندن
آن حضرت به خلافت با او تعهد بندند.حضرت بر ايشان خشم گرفت و هر دو را
از نزد خود راند.آن دو ترسيدند و نزد مأمون رفتند و گفتند ما
مىخواستيم«رضا»را بيازماييم.پس از آن حضرت رضا(ع)نزد مأمون رفت و قصه
را باز گفت و مأمون دريافت كه حق با امام رضا(ع)بوده است.
شايد اين معنى يكى از اسباب مخالفت فضل با امام باشد و شايد عوامل
ديگرى هم باشد كه بر ما مجهول است.به هر حال بنا به گفته طبرى(حوادث
سال 203)حضرت رضا(ع)به مأمون گفت كه فضل اخبار بغداد و نارضايى مردم را
از خودش و برادرش حسن بن سهل و حتى از ولايت عهدى خود آن حضرت نهان
مىدارد و مردم در بغداد با ابراهيم بن المهدى بيعت كردهاند.چون مأمون
در اين باره تحقيق كرد و صدق گفتههاى آن حضرت بر او روشن شد عازم
بغداد گرديد و چنانكه در تواريخ مذكور است در سر راه، فضل بن سهل در
سرخس در حمام كشته شد و خود حضرت رضا در توس وفات يافت.
مجلسى در بحار الانوار(311/49 چاپ جديد)تحت عنوان«تذييل»درباره اينكه
آيا حضرت رضا(ع)به مرگ طبيعى وفات يافته يا شهيد شده است مىگويد: ميان
اصحاب ما(يعنى شيعه)و مخالفان(اهل سنت)در اينكه آيا حضرت رضا به مرگ
طبيعى درگذشته يا مسموم شده اختلاف است و اشهر در ميان ما شيعيان آن
است كه آن حضرت به سم مأمون شهيد شده است و از سيد على بن طاوس از
علماى شيعه نقل شده است كه او منكر مسموم بودن آن حضرت است و نيز اربلى
در كشف الغمه مسموم شدن آن حضرت را انكار كرده است و گفته است كه ابن
طاوس قبول نداشت كه مأمون حضرت رضا را زهر داده باشد.
مؤلف كشف الغمه پس از ذكر مطالبى در اين باره مىگويد اينكه گفته
مىشود سوزن آلوده به زهر را در انگور فرو بردند و انگور را زهر آگين
ساختند ما نمىدانيم كه چنين چيزى سبب زهرآگين شدن انگور مىگردد و
قياس طبى، آن را گواهى نمىدهد.
البته مجلسى اظهارات مؤلف كشف الغمه را رد مىكند و حق را به جانب صدوق
و مفيد مىدهد و معتقد است كه آن حضرت مسموم شده است.درباره مسموم شدن
آن حضرت از راه انگور يا انار يا چيز ديگر روايات مختلف است و آنچه
مىتوان با قطع نظر از جزئيات و تفاصيل واقعه گفت اين است كه همچنانكه
انتخاب آن حضرت به ولايتعهدى سياسى بوده است وفات آن حضرت هم در جوى
سياسى صورت گرفته است و به همين جهت احتمال مسموم شدن حضرت بيشتر است،
زيرا مأمون پس از شنيدن اينكه او را در بغداد از خلافت خلع كردند و با
ابراهيم بن المهدى بيعت كردند دريافت كه يكى از علل عمده مخالفت بزرگان
و دست اندركاران بغداد با خلافت او همين ولايت عهدى حضرت رضا است و
خواست بهر نحوى كه شده است خود را از اين گرفتارى كه گريبانگير او شده
بود نجات دهد.
ويژگيهاى آن حضرت
شخصيت ملكوتى و مقام شامخ علمى و زهد و اخلاق حضرت رضا(ع)و اعتقاد
شيعيان به او سبب شد كه نه تنها در مدينه بلكه در سراسر دنياى اسلام به
عنوان بزرگترين و محبوبترين فرد خاندان رسول اكرم(ص)مورد قبول عامه
باشد و مسلمانان او را بزرگترين پيشواى دين بشناسند و نامش را با صلوات
و تقديس ببرند.بيست و چند سال بيش نداشت كه در مسجد رسول اللّه(ص)به
فتوى مىنشست.علمش بىكران و رفتارش پيامبرگونه و حلم و رأفت و احسانش
شامل خاص و عام مىگرديد.كسى را با عمل و سخن خود نمىآزرد.سخن كسى را
قطع نمىكرد.هيچ حاجتمندى را مأيوس باز نمىگرداند.در حضور مهمان به
پشتى تكيه نمىداد و پاى خود را دراز نمىكرد.هرگز به غلامان و خدمه
دشنام نداد و با آنان مىنشست و غذا مىخورد.شبها كم مىخوابيد و قرآن
بسيار مىخواند.شبهاى تاريك در مدينه مىگشت و مستمندان را كمك
مىكرد.در تابستان بر حصير و در زمستان بر پلاس زندگى مىكرد.نظافت را
در هر حال رعايت مىفرمود و عطر و بخور بسيار به كار مىبرد.عادتا جامه
ارزان و خشن مىپوشيد ولى در مجالس و براى ملاقاتها و پذيراييها لباس
فاخر در بر مىكرد.غذا را اندك مىخورد و سفرهاش رنگين نبود.در هر
فرصت مناسب مردم مسلمان را به وظايف خود آگاه مىكرد.
امام (ع) براى خنثى كردن توطئههاى مأمون و اطرافيان او مراقبتى
هوشيارانه داشت.يكى از توطئههايى كه امام آن را به شكست كشانيد موضوع
نماز عيد فطر رمضان سال 202 ه.ق. بود كه مأمون براى تظاهر به مردم و
اينكه امام كاملا در اختيار و آلت دست و طرفدار خلافت اوست از وى خواست
كه نماز عيد را ايشان با مردم بگزارند. امام امتناع فرمود ولى بر اثر
اصرار مأمون فرمود«به همانگونه كه پيغمبر اسلام نماز عيد را برگزار
مىكرد اجرا خواهد كرد».مأمون ناچار شد اين شرط را بپذيرد و فرماندهان
سپاه و قضات و علما و دانشمندان به دستور مأمون به در منزل امام رفته و
منتظر خروج ايشان براى حركت به محل نماز ايستادند.
همينكه آفتاب سر زد امام كه خود را شستشو داده و غسل كرده و معطر ساخته
بود جامهاى ساده ولى پاكيزه پوشيده و عمامهاى سفيد بر سر نهاد.امام
از كاركنان منزل خويش نيز خواسته بود كه همه همينگونه به راه افتند.همه
در حالى كه امام را حلقهوار در بر گرفته بودند تكبير گويان از منزل
خارج شدند.امام سر به آسمان برداشت و با صدايى چنان نافذ چهار تكبير
گفت كه گويى هوا و زمين و همه موجودات تكبير او را پاسخ گفتند.
چون فرماندهان و درباريان كه خود را آراسته و منتظر امام ايستاده بودند
با چنين صحنهاى مواجه شدند بلافاصله از مركبها به زير آمدند و كفشها و
چكمهها از پاى بدر آوردند.امام پس از لحظهاى توقف اين جملات را بر
زبان جارى ساخت: «اللّه أكبر، اللّه أكبر على ما هدانا، ... و الحمد
للّه على ما أبلانا».
امام به سوى مصلى حركت آغاز كرد ولى هر ده قدمى كه به پيش مىرفت
مىايستاد و چهار تكبير مىگفت.تمام كوچهها و خيابانهاى شهر مرو از
جمعيت مملو گرديد، همه با اشتياق گرد آمدند و ناظر حركت پيامبر گونه
امام بودند.گزارش اين صحنههاى مهيج به گوش مأمون مىرسيد تا آنجا كه
بر اثر القاى اطرافيان تاب ادامه برنامه را نياورده دستور داد كه امام
از ميان راه برگردد و امام نيز چنين كرد و مردم آشفته خاطر و خشمناك
پراكنده شدند و صفوف نماز ديگر به نظم نپيوست و توطئه مأمون با شكست
مواجه گرديد.
ساير منابع
اعيان الشيعة، ج 2
الكامل، ابن اثير، 119/6، مصر 1303 ه.ق.
بحار الانوار، ج 49
تاريخ طبرى، 251/10
تاريخ الخلفاء، سيوطى، 307
عيون اخبار الرضا، قم 1363ه.ش.
:: موضوعات مرتبط:
,
,
|
امتیاز مطلب : 59
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19